Robotyka dla najmłodszych

W sierpniu rusza innowacyjny w naszej gminie projekt „Robotyka w Gminie Gniew”, który został wyłoniony jak zwycięski w naszym konkursie MIKRO INNOWACJE. Mikrostyk przekazał grant pozwalający na zakup sprzętu i przeprowadzenie serii warsztatów z robotyki dla dzieci i młodzieży  z gminy Gniew. Skąd ten pomysł i dlaczego ten projekt wybrało nasze jury?

Sektor gospodarki cyfrowej rozwija się obecnie najszybciej na świecie, w tempie siedmiokrotnie wyższym niż średnia dla całej gospodarki. Ważnym więc jest wczesne zainteresowanie dzieci i młodzieży nowymi technologiami.

Obecnie 90% wszystkich miejsc pracy wymaga co najmniej podstawowych kompetencji informatycznych. Jednocześnie, mimo coraz szerszego dostępu do technologii, aż 50% pracowników posiada niewystarczające kompetencje w tym zakresie. Mamy zatem do czynienia z zasadniczą luką kompetencji. Wypełnienie tej luki na przestrzeni najbliższych lat jest jednym z istotniejszych zadań współczesnej edukacji.

Z obserwacji wynika, że w większości systemów nauczania, luka ta pojawia się na etapie pierwszych 12 lat edukacji – kompetencje wykształcone w tym okresie nie odpowiadają tym wymaganym w trakcie studiów wyższych czy na rynku pracy. W Polsce jest około 12 mln osób wykluczonych cyfrowo, bez dostępu do nowych technologii.

Wyzwania jakie stoją obecnie przed nowoczesną edukacją nigdy w historii nie były tak duże. Programowanie zostało objęte nową podstawą programową edukacji szkolnej od września br. Programiści krytykują złe podejście do uczenia programowania najmłodszych dzieci. Brakuje odpowiednio przygotowanej kadry jak również odpowiedniego wyposażenia w placówkach oświatowych.

Pani Anna Ziółkowska i jej projekt „Robotyka w Gminie Gniew” podejmuje ten problem proponując warsztaty z programowania dla najmłodszych, korzystając zestawów do nauki robotyki tworzone przez Lego Education, m.in. Lego WeDo oraz zestawy Wonder Dash i Dot.

dash_prime

Dash i Dot to roboty dla dzieci od 5. roku życia. Wyposażone w liczne sensory dają się zaprogramować na mnóstwo sposobów. Robotami kieruje się za pomocą intuicyjnych, graficznych aplikacji, które obsługuje się poprzez tablet lub smartfon. Poprzez zabawę z robotem dzieci wchodzą w świat programowania – tworzą zdarzenia, algorytmy, budują sekwencje i pętle.

IMG_4453

Fizycznie istniejące, budowane samodzielnie mechanizmy sprawiają, że kodowanie/ programowanie staje się dla wielu uczniów bardziej realne. Dużo łatwiej jest zrozumieć kod programu, gdy robot wykonuje go w fizycznym świecie tuż obok nas a nie jak przewidują to zajęcia szkolne „na sucho” bez możliwości wprowadzenia go w życie.

Warsztaty te są skierowane do dzieci i młodzieży jako propozycja spędzenia wolnego czasu i rozszerzenia wiedzy szkolnej. Zajęcia te oswoją nawet najmłodszych odbiorców z pojęciem programowania i konstruowania, i pokażą, jak wiele radości oraz korzyści można z nich czerpać.